dinsdag 12 april 2011

Recept: havermoutpap

Volgens verschillende bronnen is haver ontzettend gezond omdat  het rijk is aan waardevolle voedingsstoffen. In havervlokken zit onder andere eiwit, thiamine, niacine, ijzer, vitamine B1, fosfor, magnesium, veel vezels en langzame koolhydraten waardoor je lang vol zit. Het schijnt zelfs cholesterolverlagend te werken. Vanwege al die lovende woorden wilde ik die oh zo gezonde havervlokken wel eens proberen. Overigens is havermoutpap ook een geschikt ontbijt voor de consuminderaars onder ons. De goedkoopste havervlokken kosten in de supermarkt ongeveer 40 cent per pond. Biologisch zijn ze een paar keer zo duur (maar vullen ze nog beter).

Na meerdere mislukte pogingen om van die havervlokken iets smakelijks te maken ben ik uiteindelijk uitgekomen op de volgende versie van havermoutpap. Dit is ook de variant die ik sindsdien elke ochtend als ontbijt eet. Ik probeer zo min mogelijk suiker te eten en voor mij voldoet wat gedroogd fruit als zoetmiddel, maar je kunt natuurlijk ook honing of suiker over je bord pap doen. Het recept is voor 1 persoon. De verhouding melk-water lijkt wat vreemd, maar toch geeft dit het beste resultaat. De pogingen met enkel melk vielen te zwaar en het weken in water zorgt ervoor dat de havermout echt pap wordt én dat het 's morgens snel klaar is.

Ingrediënten
38-40 gram fijne havervlokken
200 ml water
1 gedroogde vijg of een klein handje rozijnen naar smaak
100 ml halfvolle of volle melk
Eventueel wat suiker of honing

Hoe maak je havermoutpap
Doe de volgende handelingen de avond (of een aantal uur) van tevoren:
  • Weeg de havervlokken af en doe ze in een pannetje
  • Giet hier het water overheen
  • Voeg eventueel het gedroogde fruit toe
  • Roer alles even om, dek af en zet in de koelkast
De volgende ochtend:
  • haal het pannetje uit de koelkast, voeg de melk toe, roer om en zet het pannetje op het vuur
  • Breng onder af en toe roeren aan de kook
  • Zet het vuur laag en blijf regelmatig roeren.
  • Na ongeveer 5 minuten is de pap klaar
  • Doe hier desgewenst nog wat suiker of honing overheen

14 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het recept.
    Ik ga het uitproberen, want als je alleen melk gebruikt bij de havermout blijf je maar melk toevoegen en zo gebruik je vaak meer melk dan je zou willen.

    Met vriendelijke groet
    L. Jimmy Groen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank. Smaak valt me mee. Structuur moet ik aan wennen. Ik ga het vollopig een tijdje proberen.

    groet,
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik i.p.v. melk, sojamelk van Alpro. Dat is wat zoeter dan gewone melk. i.p.v. suiker of honing gebruik ik agavesiroop. Zo krijg je een heel gezond pannetje havermoutpap.

    groet
    petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak de havermoutpap klaar in de microgolfoven : havermout een paar uurtjes laten 'zwellen' in de melk. Het schoteltje in de microgolfoven zetten op vol vermogen. Klaar in een paar minuten zonder risico op aanbranden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grote nadeel van het gebruik van de microwave: het verandert de structuur van de moleculen.

      Zeer ongezond.

      En in plaats van melk of soja is het aan te raden amandelmel te gebruiken.

      Veel succes
      Maria

      Verwijderen
    2. Er is helemaal niks mis met het gebruik van een magnetron en het verandert ook niet de structuur van moleculen.

      Moleculen met een dipoolmoment gaan sneller bewegen (en worden dus warm) door de elektromagnetische straling.

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven)

      Verwijderen
  5. Ik vind hem superlekker met sojamelk van de aldi :-) en dan rozijntjes...ik gebruik wel bio-havermout (fijn blad).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet het vaak met rozijnen erdoorheen, soms wat cocoa poeder en vaak ook een halve banaan. Gewoon als de pap al wat dikker aan het worden is dunne plakjes banaan toevoegen en na een paar minuten, als ze al een beetje 'gesmolten' zijn met een vork erdoorheen gaan, zodat het fijnere stukjes worden. Doe er dan vaak stroop of honing doorheen en de andere halve banaan, wat noten en besjes erboven op!
    Heeerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gemalen kaneel, nootmuskaat en gember toevoegen tijdens het koken geeft het ook wat meer smaak. En 1 theelepel vanille extract!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gember ga ik eens proberen. Klinkt heerlijk hoor! Ik doe altijd wat vers fruit en kaneel door mn havermoutpap. Koop trouwens meestal de rolled oats vlokken van de natuur winkel, deze zijn net wat fijner dan bijvoorbeeld de Euroshopper van de AH. Doordeweeks eet ik de laatste tijd Quickstart verse havermoutpap van de AH, een prima alternatief als je 's ochtends weinig tijd hebt en zo klaar in de magnetron. Honing is ook een heerlijke toevoeging btw!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maak de havermoutpap met gedroogde vruchten zoals: rozijnen, veenbessen of kersen. Daarna voeg ik er ook nog pompoen- en zonnebloempitten aan toe. Wat kaneel, melk en water en daarna in de micro eerst 2 min. op 800 watt wat laten afkoelen en daarna nog 1 min. Goed mengen en klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook lekker: half havermout, half muesli nemen. Bij AH hebben ze een kant-en-klare mix met gedroogde vruchten, die je eventueel zelf nog verder kunt pimpen.
    Havermout doet het ook leuk in combinatie met appel, wat meel en suiker als plaatkoek uit de oven. Een verantwoord tussendoortje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op het pakje Haver vlokken dat ik uit de biologische winkel hebt gehaald, staat dat de kooktijd 30 minuten is met een naweltijd van 10 minuten. Hoe zit het dan? Op internet zie ik maximaal 15 minuten genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. check even of je fijne havervlokken hebt. Zo ja, dan zou bovenstaande goed moeten werken. Ik mijn recept worden de havervlokken ook nog voorgeweekt, wat de kooktijd verkort.

      Mocht je per ongeluk grove havervlokken hebben gekocht, dan kun je daarmee in principe ook pap maken, maar dan moet je zelf even testen hoe lang ze moeten. Ik heb dat wel eens gedaan en kwam in mijn herinnering nooit aan 30 minuten koken en nawellen doe ik eigenlijk alleen als de pap meegaat naar mijn werk. (in een kookzak)

      Verwijderen